Vältä nämä yleisimmät mokat, kun menet seuraavan kerran teatteriin, jos haluat itsellesi parhaimman teatterikokemuksen.
Teatterissa käynti ei ole ainoastaan sitä, että sinne mennään katsomaan tiettyä näytelmää tai lempinäyttelijää, joka esiintyy teoksessa.
Teatterikäyntiin liittyy paljon sellaisia aspekteja, joihin voi itse omalla toiminnallaan vaikuttaa ja tehdä kokemuksesta ikimuistoinen.
Oletko koskaan ajatellut, kuinka monta kertaa olet joutunut jonottamaan väliaikatarjoiluja tai narikkaa? Tai onko sinulle joskus käynyt niin, ettet tiedä missä sinun paikkasi on katsomossa? Tai oletko menossa ensimmäistä kertaa teatteriin yksin?
Ei hätää, ymmärrän täysin sinua, sillä teatteriin liittyy monia kirjoittamattomia sääntöjä, joita ei lue teatterin nettisivulla tai niitä ei sinulle kerrota.
Mulle on käynyt monia kertoja niin, että joudun jonottamaan väliajalla liian pitkään ja sitten joudun juomaan kuuman kahvin nopeasti kitusiini, ennen kuin toinen näytös alkaa. En edes ehdi välttämättä käydä toiletissa.
Tai jos minulla on ollut kiire viimeiseen bussiin, joka lähtee aivan esityksen loputtua, niin silloin on hyvä tietää muutamia salaisuuksia, jotka nopeuttavat teatterista pois lähtöä.
Yleisimmät mokat teatterissa
Viimeksi, kun olin Kansallisteatterissa, seurasin paljon yleisön tapahtumia ennen esityksen alkua. Teatterissa pätee aina tietyt lainalaisuudet, jotka ovat joka teatterissa samanlaisia.
Ja niihin on syynsä.
Teatterin ovet avautuvat tiettyyn aikaan, katsomon ovet avautuvat tiettyyn aikaan ennen esityksen alkua ja esitys alkaa aina tasan silloin, kun se on ilmoitettu pääsylipussa. Ennen esitystä teatterin lämpiössä pätevät tietyt, ehkä kirjoittamattomat säännöt, joita ei aina ole kerrottu ääneen.
Ennen esitystä lämpiössä työskentelee useiden eri alojen ammattilaisia, jotka auttavat sinua teatterikokemuksen syntymisessä.
Kun saavut teatteriin, järjestyksenvalvojat tai pääsylipun tarkastajat tarkastavat pääsylippusi ja ohjaavat sinut narikkaan. Järjestyksenvalvoja voi kertoa sinulle jo heti alussa paikan naulakosta, joka on sinun poistumistasi varten ajateltuna helpoin vaatesäilytyspaikka.
Jos näin ei ole, niin kannattaa itse tarkastaa oma paikka pääsylipusta ja kartoittaa, mikä on sinua varten helpoin ja järkevin naulakkopaikka.
Ovatko naulakot katsomon vieressä sivuilla vai ovatko ne kenties jossain muualla erillään?
Sinua voisi kiinnostaa myös: Etsin pitkään minulle sopivaa äänikirjapalvelua, mutta sitten löysin tämän
Teatterissa kuljetetaan ihmismassoja
Kun olin kansallisteatterissa vierailulla viimeksi, niin pääsylipun tarkastaja ohjasi minut tiettyyn narikkaan ja kertoi myös narikan alueen, joka on suoraan katsomosta poistuttaessa heti vastapäätä.
Järjestyksenvalvojat ohjaavat teatterista poistumista jo heti alusta alkaen.
Kannattaa olla korvat avoinna joka hetki sille, mitä teatterin teatterissa olevat ammattilaiset sinulle sanovat. He ovat siellä sinua varten ja auttavat aina kaikessa, jotta sinun kokemuksesi olisi paras mahdollinen.
No mikä nyt on sitten se ensimmäinen ärsyttävä moka?
Esimerkiksi se, että tullaan teatteriin ja näytetään liput tarkastajalle ja kävellään suoraan johonkin ihmisten mukana ilman, että ajattellaan yhtään mitään – missä paikat sijaitsevat ja mitä kautta sinne katsomoon siirrytään.
Jos pääsylipussa lukee permanto vasen, ja viet takkisi oikealle puolelle narikkaan ja sitten ihmettelet lopuksi, että miksi kuljen vastavirtaan muiden kanssa, kun pyrit pääsemään oman takkisi luokse esityksen päätteeksi.
Kaikissa teattereissa ei ole tällaista jaottelua. Esimerkiksi Helsingin Kaupunginteatterin naulakko on heti ulko-ovien edessä oleva leveä narikka ensimmäisessä kerroksessa.
Mutta tässäkin kannattaa ajatella poistumista.
Onko sinulla kiire poistua teatterin katsomosta vai voitko poistua sieltä rauhallisesti ihmisjoukkojen mukana?
Joskus voi olla niitä tilanteita, että aikataulu on sellainen, että on vain poistuttava vauhdikkaasti esityksen päätteeksi. Se ei tarkoita sitä, että esityksestä ei pitäisi, tai että se olisi jonkinlainen mielenosoitus esitystä kohtaan. Yksinkertaisesti tilanne voi olla sellainen, että viimeinen juna lähtee tuota pikaa ja on siirryttävä asemalle.
Ennakkoon kannattaa miettiä myös sitä, että jos on tilanne, jolloin pitää poistua nopeasti teatterista, niin kannattaa varata oma istumapaikka käytävän vierestä. Silloin voit helposti poistua esityksen päätteeksi aplodien jälkeen ensimmäisten joukossa kohti naulakkoa.
Mutta mikä on parempaa, kuin istua rauhassa katsomossa ja fiilistellä juuri äsken koettua teatterielämystä ja keskustella siitä kaverin kanssa ja tunnelmoida vielä hetki sitä ohimenevää taidekokemusta, joka kohta jää ainoastaan kaikkien katsojien mieliin olevaksi?
Hyvien tapojen mukaista on kuitenkin aina aplodeerata yleisön kanssa loppuun saakka niin kauan, kunnes katsomon valot syttyvät jälleen. Silloin teatteri antaa luvan poistua katsomosta ja harjoitellut kumarrukset ja kiitokset ovat otettu vastaan.
Tilaa väliaikatarjoilut ennakkoon ja vältä jonottaminen
Vaikka olisit yksin, niin suosittelen väliaikatarjoiluiden ennakkoon tilaamista. Ehdottomasti.
Miksi ihmeessä, onhan minulla väliajalla siinä aikaa?
Kyllä vaan, aikaa on, mutta rajallinen määrä. Yleisesti ottaen teattereiden väliaika kestää 20 minuuttia ja kyllä, se tuntuu pitkältä ajalta, mutta kannattaa ottaa huomioon, onko näytös loppuunmyyty, kuinka iso katsomo on kyseessä ja monta tarjoilupistettä teatterista löytyy.
Välillä jonot voivat venyä pitkiksi ihan vain teknisten ongelmien takia tai syystä, että henkilökunnasta joku on sairastunut. Myös asiakkaat voivat välillä hidastaa väliaikatarjoiluiden myymisen sujumista.
Kannattaa siis olla ajatus siitä, mitä haluaa tilata ja olla valmiina maksamaan ostokset heti, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus. Näin säästetään kaikkien aikaa ja jokainen saa tilattua haluamansa tuotteet, myös se jonon hännillä oleva henkilö.
Itse tilaan väliaikatarjoilut aina ennakkoon, vaikka se olisi se kuppi kahvia tai limupullo ja olisin yksin teatterissa. On rentouttavaa päästä istumaan rauhassa suoraan ensimmäisestä näytöksestä ja analysoimaan nähtyä kahvikupposen äärelle.
Ennakkoon tilatut väliaikatarjoilut mahdollistavat myös kanssakäymisen muiden teatterivieraiden kanssa, varsinkin, jos olet pienellä porukalla teatterissa.
Monesti, kun olen yksin tai ystäväni kanssa tilannut väliaikatarjoilut ennakkoon, paikat jaetaan 4 henkilön pöydästä ja silloin tutustuu vähintään toiseen yksin tai kahdestaan teatterissa olevan kanssa. Usein vähintään muutama sana vaihdetaan heidän kesken.
Itselleni väliaika on eräänlainen pyhä hetki, jota en halua hajottaa arkipäiväisellä keskustelulla, koska olen usein niin syvällä esityksen maailmoissa.
Jokaisella on varmasti oma väliaikakokemus: joku haluaa tupakalle ja toilettiin ja toiset soittamaan kotiin lapsille, että onko heillä kaikki hyvin.
Kiteytettynä ajattelen, että väliaika on hetken rauhoittuminen esityksestä, mutta kannattaako sitä tuhlata jonottamiseen, törmäilyyn ja istumapaikkojen etsimiseen, kun sen voi helposti ennakoida ja välttää kaiken tuon äsken mainitun?
Teatterista poistutaan ihmismassojen joukossa: vältä nämä yleisimmät mokat kun menet teatteriin, älä kulje vastakarvaan
Kun esitys loppuu ja aplodit ovat annettu esiintyjille kiitokseksi heidän työstään, on aika siirtyä kohti naulakkoa ja ulko-ovea.
Pandemian aikana monet teatterit ohjeistivat katsojia poistumaan katsomosta rivi kerrallaan pois. Mielestäni se tapa poistua, olisi voinut jäädä pysyväksi toiminnoksi, sillä ulosmeno oli rauhallinen, eikä kukaan rynninyt turhan päiten.
Edellisillä kerroilla teatterissa olen huomannut, että tuo tapa on poistunut. Joten nyt on syytä mennä samaan tahtiin muiden ihmisten kanssa.
Yksi yleisin moka mitä kannattaa välttää on se, että isossa ruuhkassa, yleensä ahtaissa teattereiden lämpiöissä lähtee kulkemaan vastavirtaan muita.
Toki välillä on vaan niin tehtävä, jotta pääsee sinne, minne haluaa, mutta kannattaa miettiä myös, että olisiko jokin vaihtoehtoinen reitti?
Ja sitten vielä yksi huomio.
Mikäli sulla on todella kiire jostain syystä pois, niin kannattaa muistaa se, että me ihmiset olemme laumaeläimiä ja tykkäämme jonottaa joka paikkaan. Pidä siis silmäsi avoinna ja katso, missä löytyy väljempi ja soljuvampi jono. Se löytyy usein jommastakummasta reunasta ihmismassojen ympärillä. Keskeltä ei kannata yrittää!
No ne puhelimet 😀 ne soi ja ei daada sammutettua, tai sitten vastataan ja sanotaan etten juuri nyt kerkeä juttelemaan mutta soitetaan myöhemmin / oon työkaverin kanssa just teatterissa ja en nyt pysty puhumaan. tai ihan kauheeta oli kun olin valmiina lavalla roolissa ja katsoja huutaa mihin voin istua.
Joo, puhelimista vois kirjoittaa ihan oman postauksen. ✌️
Olisi sangen mukavaa että niitä parfyymejä ei laitettaisi teatteriin, vieressä istuva voi olla astmaatikko, hajuyliherkkä tai hajustet voivat laukaista migreenin. Sangen ystävällistä olisi myös olla selostamatta esitystä, eiköhän kaikki näe mitä esityksessä tapahtuu…
Hei Minna, kyllä vaan. Kannattaa huomioida muut ympärillä. Onneksi myös teatterit järjestävät tuoksuttomia näytöksiä, jolloin hajusteyliherkät voivat varmistua siitä, että voivat nauttia teatterista täysin ilman pelkoa esimerkiksi migreenistä. Mukavaa joulun odotusta sinulle!